sunnuntai 16. maaliskuuta 2014

Vaatekaapin tyhjennys ja täydelliset farkut

Siskoni oli käymässä. Tarkoituksenani oli tarjota hänelle vaatekaapista karsimiani vaatteita, olemmehan saman kokoisia. Kävikin niin, että sain siskoni tyylikonsultikseni lasten päiväunien ajaksi.

Kävimme läpi koko jättimäisen ehkä-pinoni: kaikki ne vaatteet, joihin en ollut täysin tyytyväinen, mutta joista en ollut osannut luopuakaan. Puin yksi kerrallaan vaatteet päälleni, ja siskoni antoi säälimättömän tuomionsa: "tuo ei imartele sua lainkaan", "tuo saa sinut näyttämään laatikolta", "tuo näyttää liian pieneltä", ja niin edespäin. Päädyin luopumaan neljästä täyteen ahdetusta kauppakassillisesta vaatteita, ja olo on huojentunut. Vaatekaappissani on nyt monta hyllyä aivan tyhjillään, ja kaappi odottaakin uutta järjestystä: sitä, että löydän tavaroille luontevat säilytyspaikat.

Onko vaatekaappini nyt täydellinen? Ei vielä. Säästin monta melkein hyvää vaatetta, koska en halunnut luopua vaatteistani tyystin. Käytän melko hyviä, kunnes tulee pakottava tarve hankkia niiden tilalle uutta.

Mitä opin? Ainakin sen, että minulla on aivan liikaa vaatteita. En ole pitänyt kirjaa, mutta arvioin luopuneeni noin puolesta kaikista vaatteistani. Silti jäljelle jääviäkin on runsaasti. Minulla oli monia vaatteita tupla- tai triplakappale: en ollut tyytyväinen vanhaan, mutta ostettuani uuden en osannut luopua edellisestä. Minulla oli myös monta samalla tavalla väärää vaatetta: en ollut aiemmin oppinut tekemistäni virheistä mitään, vaan yritin korjata niitä uusilla virheillä. Mutta on minulla myös monta samanlaista hyvää vaatetta: muun muassa kolme harmaata mekkoa ja kolme mustaa mekkoa, lähes identtisiä keskenään.

Opin myös, että vaatteiden kokolappuihin ei ole luottamista. Outi Pyyn vinkistä otin mittanauhan käteeni ja vertasin itseäni suomalaisten naisten mittataulukkoon (pdf). Kaupasta ostan kokoja XS, S ja 34 (satunnainen 32 löytyy kaapista myös), mutta mittataulukon mukaan kokoni on A36. Ei ihme, että oikean kokoista vaatetta on vaikea löytää, kun vaateteollisuuden kokomerkinnät ovat mitä sattuu (vaikka tietoista taitaa olla se, että kokolappujen koot ovat pienempiä kuin niihin mahtuvat naiset).



Haaveenani on, että mahdollisimman moni vaatteeni olisi monikäyttöinen ja yhdisteltävissä. Se tarkoittaa, että vaatteen olisi toimittava mieluiten myös itsenäisesti. Tällaisia vaatteita kaapissani on vähän. Sen sijaan moni housu vaatii parikseen juuri tietyt kengät tai juuri oikeanlaisen yläosan. Useaa hametta voi käyttää vain sen ja sen paidan kanssa. Minulla on aluspaitoja, joita ei voi käyttää ilman päällipaitaa, ja paitoja, joita ei voi käyttää ilman aluspaitaa.

Housut ovat isoin haasteeni. En kertakaikkiaan osaa ostaa istuvia housuja: minulla on kaapissani vain väärän pituisia, väärän kokoisia ja väärän mallisia housuja. Kenties sen takia käytän paljon hameita ja mekkoja. Mutta olen päättänyt oppia! Teimme siskoni kanssa erittäin hyödyllisen harjoituksen: otimme valokuvan minusta ja jokaisesta kaapista löytyvästä housustani, edestä ja takaa. Valokuvasta näkee vaatteen istuvuuden aivan eri tavoin kuin peilistä - valokuvissa parhaalta näyttävät housut eivät olleet niitä, joita käytän useimmin. Tämä harjoitus pitäisi tehdä kaikille vaatteille!

En löytänyt täydellisiä housuja, mutta löysin kaksi, jotka ovat puoliksi hyvät: toisessa miellyttää yläosa, toisessa alaosa. Leikkaa-liimasin kuvista itselleni mallin, jota voin käyttää kun seuraavan kerran olen farkkuostoksilla:


Selvitettäväksi jää, löydänkö mistään täydellisiä farkkuja. Sen ajattelin tehdä, että varaan farkkuostoksille reilusti aikaa, otan molemmat melkein hyvät farkut mukaan kauppaan ja pyydän rohkeasti apua asiantuntevalta myyjältä.

Olenko jo saanut inspiroitua jonkun teistä lukijoista samanlaiseen harjoitukseen? Toivon niin, sillä tämä on jo nyt osoittautunut verrattoman hyödylliseksi. Toivon, että tämän jälkeen osaan ostaa itselleni vähemmän, mutta parempia vaatteita. Kun vaatteita on vähemmän, ne saavat myös olla laadukkaita ja hintaviakin. Yritän jatkossa hyödyntää enemmän myös korjausompelijan palveluita, jotta saan vaatteistani minulle paremmin istuvia. Kenties teetän muutaman vaatteen: löysin kaapista kaksi minulle erittäin hyvin istuvaa hametta, jotka alkavat olla jo parhaat päivänsä nähneitä. Kenties ompelija voisi ottaa niistä kaavat, ja tehdä minulle uudet.

Mukavaa sunnuntaita sinulle, rakas lukija! Ehkä tänään on hyvä päivä kurkistaa myös sinun vaatekaappiisi?

15 kommenttia:

  1. Itse inspiroiduin aikoinani tästä kirjasta, josta olen kirjoittanut joskus postauksen: http://ehtoisa.blogspot.de/2012/09/vaatekaapin-jarkevoittamisesta.html

    Suosittelen sulle, jos pohdit, millaiset vaatteet sulle sopivat ja milloin kannattaa hankkia ja mitä. Musta tuntuu, että oma vaatekaappi on taannoisten uudistusten ja pohdintojen seurauksena toiminut mukavasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, tämänhetkisen sijaintini perusteella tuo blogilinkki on nyt .de, mutta kai se pelaa ihan normaalisti kuitenkin.

      Poista
    2. Kiitos vinkistä, laitoin kirjan varaukseen! Toinen kirja, jonka haluaisin aihepiiristä lukea on Rinna Saramäen Hyvän mielen vaatekaappi. Olen jonottanut sitä kirjastosta joulukuusta, ja vaikka jono on lyhentynyt, en taida kirjaa ihan pian käsiini saada.

      Mulla on hyvin samansuuntaisia ajatuksia vaatekaapin järkevöittämisestä kuin sinullakin. En ole kiinnostunut muodista, mutta pidän kauniista vaatteista. Haluan muutaman laadukkaan ja toimivan vaatteen sen sijaan, että omistan monta vähän sinne päin. Itselle on toiminut oman vaatekaapin kriittinen läpikäynti, mutta jossain vaiheessa tarvitsen varmasti myös inspiraatiota mahdollisiin uusiin hankintoihin.

      Poista
    3. Jotkut vaatteet lisäävät toisten vaatteiden käyttöä eli niiden hankinta ihan oikeasti kannattaa. Mulla yksi hyvin tärkeä vaate on täydellisesti istuva farkkuhame.

      Seuraan Rinnan blogia ja joo, muakin kiinnostaisi se kirja, vaikka tällä hetkellä vaatekaappiasiat eivät ole niin mielessä.

      Poista
    4. Tuo on muuten totta, ja hyvä pointti. Minulle varmaan täydellisesti istuvat farkut olisivat vaate, joka saisi useamman arkipaidan paremmalle käytölle.

      Poista
  2. Mahtava idea! Täytyykin miettiä, kenet rekrytoisin mun tyylikonsultiksi. Vaatimuksena on rehellisyys ja toisaalta itselle vaatimuksena tyyni mieli ottaa palautetta vastaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin! Siskoni on minulle osuva tyylikonsultti, koska luotan hänen makuunsa, enkä loukkaannu hänen palautteestaan. Bonuksena siskoni käyttää samaa vaatekokoa, mutta omaa tiimalasivartalon, joten hän ottaa mielellään vastaan ison osan minun virheostoksistani :)

      Poista
  3. Vau, hienosti olet saanut siivottua vaatekaapilla. Siskokset ovat monesti saman kokoisia ja niin meilläkin. Minulle paras tyylikonsultti on kaverini, jolla on täysin erilainen vartalo kuin minulla. Hänelle ja yhdelle toiselle ystävälleni olen antanut vikaostokset. Siskolleni annoin aikaisemmin sellaista mihin olin kyllästynyt. Kiitos Outin linkistä, tiedän nyt, että olen melko standardimittainen ja siksi vaateostoksilla on ollut aika helppoa. Kaapissa on 36-40 vaatteita, jotka ovat kaikki saman kokoisia. Näin meitä huijataan. Standardissa housujen lahje on hieman lyhyt ja hartiani ovat leveämmät kuin missään standardissa ja nämä ongelmat näen ostoksilla. Painoakin on vielä lähes kymmenen kiloa enemmän kuin standardi esittää mittojen mukaiseen kokoon eli standardi ei ota huomioon urheilullista vartalotyyppiä. Vaatteiden istuvuuden kannalta voisin vähentää salilla huhkimista ja jatkaa painon pudotusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Standardithan ovat keskiarvoja, eli väkisinkin joitain asioita omasta vartalosta jää huomioimatta. Minä olen A-mallisten (kapealantioisten) keskiarvoon verrattuna paksuvyötäröinen, eli minulla rinnanympärys, vyötärö ja lantio ovat hyvin lähellä toisiaan, kun standardimitoissa löytyy sentään jonkinlainen vartalon kaari. Lyhytjalkaisena minun on vaikea löytää housuja ja lyhytselkäisenä paitoja :( Mutta kyllä tämä tästä, pitää vaan itse opetella tunnistamaan hyvä vaate. Tai käyttämään ompelijaa.

      Poista
  4. Mielenkiinnolla olen lukenut näitä vaatepostauksiasi ja taas tuli uutta informaatiota! Nimittäin tuo taulukko, jonka mukaan olen jotakuinkin 36 C, vaikken koskaan ole kuvitellut omaavani minkäänlaista lantiota. Yllättäen mitat siihen suuntaan kuitenkin kallistuvat, koska lantiota vielä vähemmän on siunattu rintavarustuksella. :D

    Olen pidemmän aikaa koettanut järkeistää omaa vaatekaappiani, ja vaikka paljon onkin tullut tilaa, olen myös hankkinut useita vaatteita. Minun kohdallani kun ennen tilanne oli se, että nurkat pursusivat kirpputorilöytöjä, joita olisi pitänyt vähän kaventaa tai lyhentää tai joiden materiaali on vähän omituinen tai malli tai koko kuitenkin vähän väärä. Halvalla kun sai, ja käytettynä vielä, ei kolkutellut lainkaan omatuntoa. Nykyään ostan vain harvoin, mutta useimmiten laadukasta ja täydellä hinnalla. Koetan huoltaa vaatteita paremmin ja pitää itseni suht' saman kokoisena, niin että 50 euron mekko kestää useamman vuoden - eikä tarvitse ostaa sinä aikana kymmentä 5 euron mekkoa. Olen myös löytänyt sen ilon, minkä yksi todella toimiva vaate tuo (esim. laadukas talvitakki) sen sijaan, että yrittää pärjätä sekalaisella valikoimalla epäkelpoja versioita samasta tuotteesta.

    Toki minullakin olisi vielä varaa vähentää ja uudesta filosofiasta huolimatta tulee aina välilä osteltua turhuuksia, tai makuutettua toisia kaapissa aivan turhaan. Tämä johtuu kyllä osin myös siitä, että tyylin suhteen olen kanssasi eri maata: en seuraa muotia, mutta tyylini vaihtelee silti kausittain hillitymmän klassisen ja rennomman leikkisän välillä. Näin on ollut aina, jo lapsesta, ja tulee luultavasti olemaan. Siksi todella minimalistinen vaatevarasto ei tule koskaan sopimaan minulle. Olen kuitenkin oppinut, että pitämällä valintani laaduikkaina voin aina mielen muuttuessa hyllyttää ne mielentilaan sopimattomat vaatteet joiksikin kuukausiksi (vuosiksikin) ja kaivaa sitten esiin myöhemmin. Kun on tehnyt ajattomia valintoja, eivät vaatteet näytä silloinkaan vanhentuneilta, vaan ihanan raikkailta ja pääsevät uudestaan käyttöön!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en oikein voi käydä kirppareilla, samasta syystä kun vältän alennusmyyntejä: jos sieltä sattuisikin löytymään jokin houkutteleva vaate, tulee hirveä paine että tämä on pakko ostaa NYT, koska huomenna tätä ei enää ole - ja sitten harkinta jää tekemättä. Kirppisvaatteissa ei myöskään ole palautusoikeutta, ja jos kotona huomaisinkin, ettei tämä minulle toimikaan, niin siinä sitä sitten olisi turhaa kaapintäytettä. Mun pitää olla aika lailla varmempi tyylistäni ennen kuin rohkenen kirppisostoksille.

      Mun mielestä ei ole mitään tiettyä rajaa sille, kuinka paljon vaatteita on hyvä omistaa. Tärkeämpää on, että niille kaikille löytyy paikka ja että suurin piirtein muistaa niiden olemassaolon :) Ja tietysti, että niille tulee käyttöä vaikka sitten parin kuukauden (tai vuoden) tauonkin jälkeen.

      Mulla on arkityyli aika lailla hakusessa ja nyt parhaillaan mielenpäällä, kotona kun päiväni vietän. Työvaatteita multa kaapista aika kivasti löytyykin, mutta vielä on löytämättä sellaiset arkivaatteet, jotka ovat sekä käytännölliset että kauniit.

      Poista
  5. Mites noi: http://www.nomojeans.com/?lang=fi? Muistaakseni hinta kipuaa 160 euron hujakoille, joka tietysti on aikamoinen summa farkuista, mutta toisaalta ei kovin monta kymppiä enemmän kuin ihan tavallisista merkkifarkuista. Ja aika usein niillä on jotain kampanjoita, että farkut 149€ tms. En tiedä, kuinka paljon matskut ja detskut vaikuttavat hintaan, mutta olen itse ajatellut ottaa selvää näistä, kunhan raskaus ja imetysvaihe on ohi ja palaan normaaliin kokooni. Oi mutsi mutsi näistä joskus kirjoitti.

    Osa mun vaateongelmaa on, että mä en ole yhtään farkkuihminen, mutta en myöskään saapasihminen, joten yksinomaan hameisiin pukeutuminenkaan ei aina onnaa. Enkä keksi, mitkä housut pukisivat lantiokasta ja melko lyhytjalkaista.

    Venni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mittatilausfarkut kuulostavat kerrassaa täydellisiltä! Suurkiitos vinkistä, tätä täytyy kokeilla! Hinta ei ole paha, jos farkut todella istuvat.

      Mä en myöskään ole farkkuihminen, mutta arkipukeutumisessa farkku on monesti ihan lyömätön. Siksi koitan löytää minulle sopivat. Saapasihminen olen, ja se kyllä pidentää hameiden ja mekkojen käyttöaikaa ilmastossamme.

      Pitäisikö sun tehdä housuista samanlainen valokuvaharjoitus, mitä minä tein? Se oli todella opettavaista. Toki sun täytynee odottaa vauvan syntymistä ja kropan palautumista.

      Poista
  6. Heips!
    Tuosta farkkukeskustelusta....White Trash Diseasin Natan blogissa on ollut paljon juttua kuinka ostaa oikeankokoisia farkkuja eli jos on aikaa ja tarmoa niin sielta voipi vilkaista niita juttua. Lisaksi farkkuliikkeessa on myyjat yleensa aika taitavia ja osaavat sitten neuvoa siita mallista.

    http://www.lily.fi/blogit/white-trash-disease

    T.Johanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä! Täytyy yrittää katsoa läpi. Olen pohtinut, että vaikka en ole muodista kiinnostunut, niin ainakin tämän projektin ajaksi pitäisi viritellä kiinnostusta vaatteisiin ja materiaaleihin.

      Poista