lauantai 24. toukokuuta 2014

Jumppakärpänen, tule tänne!

Olen käynyt nyt kahdella ihmiskehon asiantuntijalla kuulemassa, että minun olisi parempi laittaa juoksuharrastukseni jäähylle. Harkitsen kovasti kolmannen tapaamista, joskin järkeni sanoo minulle, ettei se mitään auta. Kolmas lienee samaa mieltä kuin ensimmäinen ja toinenkin: niin kauan kun selkä kipeytyy juoksemisesta, lenkkipolulle ei ole asiaa.

Perkele.
Jäähyllä.

Fysioterapeutti ehdotti korvaavaksi liikuntamuodoksi reippaita kävelylenkkejä. Voin ottaa sauvat mukaan, jos haluan. Osteopaatti antoi kotijumppaohjeet.

Selkääni siis särkee. Syy löytynee raskauksista: seison kuulema edelleenkin kuin olisin raskaana. Lantio työntyy liikaa eteen, ja keskivartalon lihakset eivät kannattele kroppaa riittävästi. Niin kauan kun asento on pielessä ja lihakset liian heikot, juoksu pahentaa asiaa.

Olen nyt sulatellut tätä hetken, enkä vieläkään ole oikein sinut asian kanssa. Älkää ymmärtäkö väärin, kyllä minä sen uskon, että jos juoksulenkkiä seuraa viikon kestävä särky alaselässä, jotain on pielessä. Mutta kun minä en millään jaksa innostua kotijumpasta tai sauvakävelystä.

Minä nimittäin todella pidän juoksemisesta. Se on tehokasta suhteessa käytettyyn aikaan: treeni alkaa ja päättyy kotiovelta. Juostessa hikoilee ja hengästyy eli tuntee tehneensä jotakin. Kehittymisen huomaa nopeasti. Juostessa saan olla ulkona. Juostessa saan olla yksin.

Ja se kaikkein tärkein: juokseminen saa minut tuntemaan itseni elinvoimaiseksi, ei eläkeläiseksi.

No niin. Yritän päästä irti pettymyksestäni ja ennakkoluuloistani sauvakävelyä kohtaan. Etsin YouTubesta jumppavideoita ja hoidan kroppani kuntoon. Josko saisin vielä luvan viedä sen lenkkipolulle.

21 kommenttia:

  1. Onpa harmi juttu! Mun piti vuosia sitten fyssarin ohjeilla vahvistaa muutamia lihasryhmiä kipeytyneen alaselän takia. Tein jumppia uskollisesti jonkin aikaa ja selkä ei ole kipeytynyt sen jälkeen. Harmillinen juttu sulla, mutta tsemppaan sua tekemään annettuja (kai sait tarkkoja ohjeita?) kotitreenejä - ehkä pääset yllättävänkin pian taas juoksemaan. Mulla ne ainakin auttoi nopeasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti mullakin auttaa. Totta kai teen jumpat, mutta harmittaa aivan vietävästi etten pääse juoksemaan. Samaa endorfiinitujausta ei vaan saa kävelylenkistä tai kotijumpasta.

      Poista
  2. No höh! Toivon jumppakärpäsen pikaista puraisua!

    Juoksu on kyllä halpaa, helppoa ja tehokasta. Ja siis helpolla tarkoitan sitä että kuntoilemaan pääsee koti-ovelta. Minäkään en syty noista kotijumpista vaikka yhtä sun toista olen kokeillut. Ehkä en ole vain löytäny sitä omaa? Olen kyllä harkinnut jotain käsijumppaohjelmaa kun olisi nuo (khröm pölyttyneet) painotkin tuolla kaapissa. Ja allit, haha!

    Edelliseen postaukseenkin piti kommentoida miten hyvin kirjoitettu teksti, kommentit myös!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun ongelma taitaa olla se, etten ole kovin kiinnostunut lihaksista. Haluan tietysti että kroppa toimii ja on terve, mutta mieluummin hoitaisin sen vaikka lenkkeillen, en painoja nostellen. Mutta kun lopputulos on tämä niin selvää on, että valintani ei ole kovin fiksu. Siispä selkä- ja vatsalihaksia treenaamaan..

      Poista
    2. Niin ja kiitos edellisen tekstin kehuista :)

      Poista
  3. Haluaisin tarjota teetä ja sympatiaa. Siinäpä ne omat apukeinoni taivatkin olla listattuna; ymmärrän kyllä, että varmasti jurppii. Toivon pikaista paranemista! Ja hei, ainakin sulla on nyt jumppamotivaatio kohdillaan.

    (Mä ymmärrän tuon lihasjutun. En itsekään jaksaisi niitä erikseen treenata.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvaan, että ymmärrät. Sullahan kipeä jalka esti juoksemisen keväällä, niin tiedät kuinka ankeeta tämä on. Kiitos tsempistä. Kyllä tämä tästä. Ja kipu on tosiaan hyvä motivaattori :)

      Poista
  4. Voi mulla on se kärpänen kanssa niin hukassa. Ihan todella hukassa. En vaan jaksaisi eikä huvittaisi. Ja samaan aikaan selkä ja lantio alkaa ilmoitella että liikuntaa ja sassiin tai me sanotaan sopimus irti.

    Mitäs sanoisit uimahallista? Uimisesta tai vesijuoksusta? Puuduttavaa hommaahan ne on nekin mutta mulla jeesaa vähän se että yritän tähtäillä itseäni paikan päälle samaan aikaan kun on vesijumppakin niin saa vähän musiikkia siihen oman pärskimisensä taustalle. Ja vaikka ei konkreettisesti sitä hikoilua huomaa niin uimahallireissun jälkeen kyllä tuntee tehneensä jotain kun kroppa on ihan vatkulia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä taidan yrittää sitä kävelyä, jotta pääsen raittiiseen ilmaan. Jospa löytäisin sauvat lainaksi jostain. Ainakin näin kesällä on kiva olla ulkona.

      Poista
    2. Kirjastoista saa lainata kävelysauvoja :)
      -Anna

      Poista
    3. Muistelinkin että näin on, mutta ainakaan Helmetim haku ei löytänyt kummastakaan lähellä olevasta kirjastosta sauvoja. Lautapelejä saisi lainaan :)

      Mutta ei hätää, saan sauvat lainaksi ystävältäni.

      Kiitos vinkistä!

      Poista
  5. Minulla keskivartalon vahvistus ja tasapainotus on onnistunut parhaiten toiminnallisella harjoittelulla Fustra tyyppisesti. Samalla vahvistetaan ja pidetään liikkuvuutta yllä.Teen kymmenen harjoituksen ohjelman päivittäin ja oman harjoittelun ohella käyn vaihtelevilla ryhmätunneilla, juoksen, hiihdän, melon, uin ja polkupyöräilen. Ryhmäliikkuja en ole luonnostani, mutta tunnille päästyni olen aina tyytyväinen jälkikäteen. Välillä käyn Core-tunneilla keskivartaloa vahvistamassa.

    Minulla selkä kipeytyy lonkankoukistajien kiristyessä ilman huoltavaa päivittäistä 10 min harjoitteluani johtuen istumisesta ja treenaamisesta. Pikku huoltavalla harjoituksella keho jaksaa pysyä pään mukana. Selän kipeytyessä ostin aikoinaan 10 kerran personal trainer ohjauksen ja opettelin liikkeet kunnolla. Motivaatio löytyy siitä, että pystyn tekemään mitä haluan ja laiskottelu tuntuu jo parin päivän jälkeen selässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mä luulen, että munkin täytyy ottaa tapa keskivartalotreenistä. Ei se jumppa itsessään paha ole, ihan nopea ja kiva on liikkeet tehdä, mutta se risoo että mitään hengästyttävää liikuntaa ei nyt ole. Fyssari siis kielsi kaiken, missä on tärinää. Myös polkupyöräily on "ei suositeltavaa", koska selän asento on siinä staattinen. Melonta vois olla hyvä, mutta tuskin saan sitä mahtumaan arkeen kuin ihan satunnaisesti.

      Poista
  6. Suosittelen lämpimästi pilatesta. Jos et ole aiemmin käynyt tunneilla, niin suosittelen ensin aloittamaan ohjatuilla tunneilla, jotta sisäistää hengitystekniikan ja sitä kautta syvien vatsa- ja selkälihasten aktivoimisen. Sen jälkeen kun on käynyt jonkin aikaa ohjatuilla tunneilla on helppo tehdä harjoituksia kotona esim. tv:n ääressä. Varmasti pääset vielä lenkille mutta malta ensin laittaa se core kuntoon :)
    -Anna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon käynyt joogassa, oisko siinä samat perusteet? Pilatesta oon itsekin miettinyt, tässä aika läheltä löytyy sali. Mä vaan ahnehdin niitä juoksulenkkejä (mikä taitaa olla ongelman ydin): kun viikkoon mahtuu 3 urheilukertaa niin haluaisin käyttää kaikki juosten. Lihaskuntotreenin pystyn tekemään siihen päälle, mutta pilates tms. ohjattu tunti on juoksusta pois. Toki nyt kun en saa juosta, niin se ei ole mistään pois.

      Poista
    2. Joogaan itsekin, mutta musta pilateksessa keskitytään enemmän just tuohon keskivartalon lihaksistoon. Nyt on alkanut saleilla näkymään Terve selkä -joogaa ja Terve selkä -pilatesta, katso olisko teidän lähellä sellaisia tunteja tarjolla! Itse olen tykännyt noista pilateksen terve selkä tunneista tosi paljon.
      -Anna

      Poista
    3. Just näin olen itsekin ymmärtänyt, että pilates olisi parempi. Kiitos tästäkin vinkistä!

      Poista
    4. Mä suosittelen myös kovasti pilatesta, se treenaa tosi tehokkaasti juuri niitä syviä vatsalihaksia, joita selkä tarvitsee. Mulla rupesi kaksosten syntymän jälkeen selkä kipeytymään (omituisesti raskauden aikana ei kipeytynyt), mutta pilateksella ne kivut lähti varsin nopeasti. Nyt on pilatestunnit loppu meidän talosta, ja selkä oikkuilee taas, ajattelin, että pitäisi ehkä kokeilla naapuritalon balettikoulua - mulla tää etäisyys kotioveen on aika ratkaiseva lajin valinnassa. ;)

      Poista
    5. Sain jo sen verran aktivoiduttua, että tsekkasin sen meidän lähellä olevan Pilates-salin tarjonnan. Seuraava peruskurssi on elokuun puolessa välissä. Oh noes.

      Mulla on sama kuin sulla, kovin pitkälle en haluaisi lähteä harrastamaan. Siksi se juoksu onkin niin jees (ja mä ikävöin sitä edelleen kovasti). Oon nyt tehnyt säntillisesti fyssarin määräämiä harjoituksia, käynyt kävelyllä sauvoilla ja ilman ja ollut (melkein kokonaan) juoksematta (pitänee ottaa sauvat lenkille mukaan vaikka vain siksi, että niiden kanssa ei tule juostua vaikka mieli kuinka tekisi).

      Selkä on vähän parempi: kipeytyy edelleen öisin, mutta päivisin on ihan ok. Tällä viikolla on jälleen fyssari, katsotaan mikä on tuomio. Lähinnä siis kaipaan takaisin sinne lenkkipolulle - luulen että keskivartalojumppaa täytyy joka tapauksessa tehdä loppuelämä, että nämä vaivat pysyvät poissa.

      Poista
  7. No höh. Sopiiko selälle ja luonteelle jumppa? Entäpä kombo, missä on sykettä nostavia osuuksia ja lihaskunto-osuuksia? Joissakin paikoissa esim. vatsa-reisi-peppu. Mua ärsyttää tuo nimi yli kaiken, onneksi mun salilla itse tunti on mahtava.

    Täytyy kyllä myöntää, että kesällä salilla hikoilu vaatii oman motivaationsa (mitä mulla ei ole). Syksyllä sitten uudella innolla.

    Toivottavasti löydät hyvän kärpäsen ja saat selän kuntoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Höh tosiaankin. Toivottavasti juoksukielto on väliaikainen ja pääsen takaisin lenkkipolulle ennen kesän loppua. Ohjattu jumppa vaatisi aika isoa asenteen muutosta :) Sauvakävelyyn taivun, siinä pääsen itsekseni samoille poluille ajatuksia tuulettamaan.

      Poista