tiistai 16. syyskuuta 2014

Minä haluan

Kävin aamukävelyllä kameran kanssa. Syyskuun ihmeellinen valo, utuinen hämy, lähes peilityyni meri näyttäytyivät sanoinkuvaamattoman kauniina. Olen kantanut valokuvausoppaita kirjastosta kotiin ja palauttanut ne sinne lukemattomina. Kuvaan vieläkin automaattiasetuksilla, kameran mukana tullut opaskirja on sekin selaamatta. Syyskuun valo antaa anteeksi osaamattomuuteni ja näyttää parastaan kokemattomallekin räpsijälle.

Mielessä pyörii paljon, kenties liikaakin. En osaa tai halua pukea ajatuksia sanoiksi. Jutuntyngät jäävät aihioiksi, en saa ajatuksistani otetta.

Mutta siinä aamulla maiseman kauneutta ihastellessani mietin, että olen minä, perhana sentään, onnellinen. Vedin keuhkot täyteen raikasta meri-ilmaa ja totesin, että minulla on elämässä kaikki, mitä toivon. Onnen kuvaaminen sanoin on hankalaa. Se tuntuu intiimiltä, sanoista tulee siirappia.






Inspiroiduin Anun ja Adan bucket listoista, tiedättehän: asioita jotka pitää tehdä ennen kuolemaa. Minulla ei ole mitään isoa unelmaa, johon tähtään, eikä kimppua niitä pienempiäkään asioita sillä olen, kuten sanottua, onnellinen. Mutta ei se sitä tarkoita, että listallani lukee vain "säilytä status quo". Ehei!

Haluan kasvaa paremmaksi ihmiseksi. Haluan oppia tuntemaan itseäni paremmin. Haluan oppia kuuntelemaan ja ymmärtämään muita, välittää vähemmän siitä, tulenko itse kuulluksi. Samalla haluan oppia pitämään puoliani, olemaan sietämättä huonoa käytöstä. Haluan tulla lempeämmäksi, anteeksiantavammaksi.

Muun muassa.

Haluan jatkossakin kävellä rannalla, säilyttää luonnon kauneudesta haltioitumisen. Haluan juosta puolimaratonin (jo ensi kesänä). Haluan haastaa ajatteluani, avartaa katsontakantojani. Haluan oppia olemaan jännittämättä tuntemattomien seurassa. Haluan olla oma itseni, rohkeasti ja häpeilemättä.

Haluan tehdä hyvää.

Haluan kirjoittaa. Haluan kirjoittaa mitä huvittaa, milloin huvittaa, käyttää pöljiä otsikoita ja johdatella aiheeseen kömpelösti.

Haluan tietää aina vain lisää. Kaikesta. Mutta yhtään tutkintoa en enää kaipaa.

Haluan paljon. Haluan sopivasti.

Haluan kuulla, mitä sinä haluat.

10 kommenttia:

  1. Minä haluan nyt muokata omaa listaani täydemmäksi, koska inspiroit mua siihen! Kiitos! Mä en osannut pukea sanoiksi kaikkia niitä kymmeniä henkisen puolen asioita listallani, mutta enköhän mä nyt osaa. Koska eihän mun tarvitse ottaa paineita siitä, yllänkö oman rimani ylittämiseen. Kröhöm.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä minäkin voisin täydentää niitä maallisia haaveita: haluan maksaa asuntolainan pois ja säästää sijoitusasuntoon (tai jotenkin muuten, jotta eläkkeellä on millä elellä), haluan (ehkä) joskus isomman asunnon jossa lapsilla on omat huoneet, haluan käydä Ahvenanmaalla, haluan metsään telttaretkelle lasten kanssa, haluan uudestaan koskia laskemaan, haluan valvoa illalla pelkäämättä yön herätyksiä :)

      Poista
  2. Ihania Haluan asioita ja ihan tunne se onnellisuus <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katja! Onni on ihana tunne <3 Mutta vaikea sanoin puettavaksi. Itselleni tulee olo, että se jotenkin hapertuu, muuttuu vähemmäksi kun sitä yrittää sanoihin vangita. Ehkä siksi, että tunne on ikioma, ei kenenkään muun. Se on minulla ja minussa, eikä välttämättä johdu mistään yksittäisestä seikasta, joten yksittäisten asioiden listaaminen ei selitä onnea.

      Poista
  3. Minäkin haluan kaikenlaista maallista ja ihania asioita. Tälläisten listojen myötä toivottavasti oivaltaa elää sitä elämää jota elää mahdollisimman hyvin. Ainakin laitoit hyviä ehdotuksia :-). Oma sijoitusasunto ja taloudellinen riippumattomuus eivät ole huonoja tavoitteita.
    Heidi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun tahtomaan ryhtyy, listaa on helppo kasvattaa :) Tämä oli hyödyllinen harjoitus ja etenkin isot tavoitteet kuten säästäminen on pakko pitää mielessä, jos meinaa onnistua. Tärkeää on myös kiinnittää huomio kaikkeen siihen, mikä elämässä jo nyt on kohdillaan.

      Poista
  4. Meinasin nopeasti jotain haluamisiani naputella, mutta en pystynytkään. Olen tässä nyt miettinyt, mitä haluan. Koska haluanhan minä vaikka mitä. Osa todella itsekkäitä juttuja, osa suuruusluokkaa maailmanrauha. Voisin huvikseni tehdä listan ja katsoa kuinka pitkä siitä tulee. Minähän haluan ihan hirveästi kaikkea! Mutta olen kuitenkin samalla todella onnellinen. Minulta ei puutu mitään. Haluamiseni eivät stressaa, koska ne ovat kivoja asioita. Tätä on kyllä mielenkiintoista pohtia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon ihan samaa mieltä! Mikään ylle listaamisistani asioista ei ole sellainen, että musertuisin jos se jäisikin saamatta. Tai että onneni riippuisi siitä. Silti ne ovat kivoja asioita, joita on hauska tavoitella.

      Poista
  5. Kiitos ajatteluttavasta kysymyksenasettelusta! Minun haaveillani ja tavoitteillani on aina taipumus kääntyä muotoon haluaISIN joten on ollut hyväksi pohtia, mitä oikeasti haluAN... Kirkkaimpana tuli tämä ajatus: Haluan selvitä tulevasta pimeästä vuodenajasta vaipumatta yhtä syvälle synkkyyteen ja väsymykseen kuin viime talvena.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Omien haluamisten pohdinta tekee toisinaan hyvää. Itselleni on tärkeää erottaa se, mitä MINÄ haluan, ja mitä kuvittelen, että minun PITÄISI haluta. Ne eivät välttämättä ole lainkaan sama asia :)

      Sinun halusi tuntuu hyvältä ja kohtuulliselta. Minäkin toivon sen toteutuvan.

      Poista