perjantai 23. tammikuuta 2015

6 helppoa tapaa lisätä kasviksia ruokavalioon

Tammikuussa kaikki keventävät, ja minäkin lupasin lisätä satokauden kasviksia perheen ruokavalioon. Koska perheen pääkokki eli allekirjoittanut on kasvissyöjä, meillä kasvisten määrä on jo aika lailla ravitsemussuositusten trendikkään pohjoismaisen ruokavalion mukainen. Petraamista löytyy siinä, että osaisin paremmin hyödyntää kulloinkin satokaudessa olevat kasvikset, ja siten säästäisin sekä rahaa että ympäristöä. Eli sen sijaan, että ostan kalliilla kasvilamppujen alla kasvatettuja ympäri maailman rahdattuja tomaatteja ympäri vuoden, suosisinkin kulloinkin sesongissa olevia kasviksia.

(Suhtaudun muuten aika isolla varauksella juuri alkaneeseen ruokakauppojen hintasotaan. Ikään kuin Suomessa ongelmana olisi liian kallis ruoka: meillä ruoka on niin halpaa, että kaupoilla on varaa heittää ruokaa kaatopaikalle 65 miljoonaa kiloa vuodessa. Kuluttajat heittävät ruokaa roskiin vielä enemmän: 120 - 160 miljoonaa kiloa vuodessa. Kauppalaskua saisi ilman hinnanalennuksiakin pienemmäksi vain suunnittelemalla ostoksensa paremmin ja syömällä välillä kaapit tyhjäksi.)

Mutta asiaan. Suuret muutokset alkavat pienistä teoista, ja minä olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja alkanut lisätä ostoslistalle sesongin kasviksia. Olen huono kokkaamaan reseptistä, ja uusien juttujen kokeilu jää helposti tekemättä. Itseni tuntien en yritä liian suurta loikkaa, vaan lisään kasviksia niihin ruokiin, joita jo nyt luontevasti teen. Alla olevat vinkkini ovat superhelppoja, joten niistä on helppo aloittaa (minunkin)!


Raasteet. Lapsiperheen helppo lisuke, jonka kaikki tuntevat. Porkkanan sekaan voi raastaa lanttua, kesäkurpitsaa tai kurkkua ja joukkoon leikata appelsiinin tai greipin paloja. Toimii myös alkupalana nälkäisille lapsille, samalla kun itse vielä häärin hellalla varsinaisen ruuan kimpussa. Raasteita voi käyttää myös leivontaan: sämpylöihin, muffinsseihin, maustekakkuihin. Ihan tavallista salaattia voi piristää höyläämällä joukkoon porkkanasta ohuita viipaleita juustohöylällä.

Keitot. Suosikkiarkikeittoni on simppeli juureskeitto, johon tulee perunaa, porkkanaa, lanttua, palsternakkaa ja juuriselleriä. Proteiiniksi laitan soijarouhetta tai -suikaleita, toisinaan myös soijanakkeja - yhtä lailla keiton voi tehdä lihaisanakin versiona. Mausteeksi laakerinlehtiä, pippuria ja pari kasvisliemikuutiota.

Pastakastike. Tavallisesta soijarouhe (tai jauheliha) -kastikkeesta saa mehukkaampaa ja maukkaampaa silppuamalla sekaan juureksia. Laitan tehosekoittimeen lanttua, valkokaalia, palsternakkaa, porkkanaa, sipulia ja valkosipulia (tai mitä nyt sattuu kaapista löytymään) ja annan surista melko hienoksi. Kuullottelen hetken oliiviöljyssä, minkä jälkeen lisään soijarouheen, tomaattimurskan ja mausteet. Sekaan voi lorauttaa pari ruokalusikallista kermaa (vegaaniversioon kaurakermaa). Juuressilppua voi käyttää myös makaroonilaatikkoon, lasagneen, ja eiliset riisintähteet voi paistaa pannulla juuressilpun kanssa fried rice -tyyppiseksi lisukkeeksi.

Sämpylätaikinaan saa upotettua melkein mitä vain! Raasteen, puuron, perunamuusin tai keiton jämät ovat oivaa sämpyläainesta, ja jälkikasvun voi ottaa mukaan apuleipureiksi.

Tammikuussa ei ole minkään suomalaisen kasviksen sesonki, vaan yllä olevat herkut tehdään varastokasviksista. Kotimaiset marjat ja hedelmät syödään talvella säilöttyinä, mutta myös tuontivihanneksia kannattaa ostaa satokauden mukaan. Silloin kasvikset ovat parhaimmillaan, ja halvimmillaan.


Meillä välipalaksi syödään usein hedelmiä. Juuri nyt sesongissa ovat mm. appelsiini, banaani, greippi, mango, omena ja päärynä.

Viimeinen ja tärkein vinkkini on Satokausikalenteri. Satokausikalenterin ovat kehittäneet kolme suomalaista: Samuli, Laura ja Johannes. Ensimmäinen versio Satokausikalenterista sai alkunsa, kun Samuli totesi sesonkikasvisten suosimisen olevan turhan hankalaa. Ruokakauppojen tarjonta ei noudattanut kasvisten luonnollisia satokausia ja syötävien kasvisten sekä tuontimaiden suuren määrän takia satokausien opettelu ulkoa oli mahdotonta. Syntyi Satokausikalenteri, joka sisältää yli 120 Suomessa tarjolla olevan kasviksen satokaudet. Satokausikalenterin Facebook-sivulla on vinkkejä sesongin kasvisten käyttöön, ja K-ruokakaupan netistä satokauden kasvikset löytyvät sähköisessä muodossa (tätä listaa itse käytän kauppalistaa tehdessäni).

Satokauden kasvisten ohella arkiruokaamme sisältyy niin pizzaperjantait kuin einespinaattiletutkin. Tässä elämäntilanteessa haen ruuanlaitolta helppoutta, en viihdy tuntikausia kyökissä. Satokausikalenteri tekee satokauden kasvisten käyttämisestä helppoa. Satokausikalenterin ansiosta olen herkutellut tammikuussa avokadoilla ja maistanut joulukuussa kypsää persimonia. Kokeile sinäkin!

4 kommenttia:

  1. Punajuuret! Rakastan, lapset ei niinkään, mutta eiköhän ne kohta opi. Seuraavaksi ajattelin kokeilla punajuuresta pastakastiketta.

    Kiitos satokalenteri-vinkistä, käyn ehdottomasti tutustumassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Punajuuret! Unohdin punajuuret! Mulla on sulla ohjekin. Se on tosi helppo!

      4-5 punajuurta
      (jos kaapissa on muita juureksia, joista haluat, käytä toki nekin. Itse tungen tähän juurisellerin ja palsternakan jämät, joskus porkkanaa ja toisinaan sipulia / valkosipulia)
      1 prk pehmeää vuohenjuustoa

      Pilko punajuuret (ja muut). Keitä pannulla vähässä vedessä noin 30 min. Lisää joukkoon vuohenjuusto. Soseuta. Lisää tarvittaessa nestettä.

      Se on siinä! Ei muuta! Ja arvaa mitä: tämän soseen voi pakastaa ja käyttää myöhemmin risottooon. Tulee ihan törkyhyvää silleenkin :)

      Poista
    2. Punajuuri ja vuohenjuusto, match made in heaven! Kiitos tästäkin vinkistä!

      Poista
    3. Eipä kestä. Multa aina unohtuu lisätä resepteihin itsestäänselvyyksiä, kuten "suolaa ja pippuria maun mukaan". Ehkä olisit keksinyt itsekin :)

      Poista